Abstract

  • Mardeyanti Mardeyanti Poltekkes Jakarta 3
  • Fauziah Yulfitria

Abstract

Background:Language ability is indicator for child development and will affect delays or damage to other systems because children's language skills also involve cognitive, motoric, psychological, emotional, and environmental abilities. Right stimulation can improve children's language development. Language stimulation can be done by the mother. Objective: This study aims to determine the effect of maternal stimulation behavior on the language development of pre-school children. Methode: This research is a quantitative research with a cross sectional approach. The population in this study amounted to 50 people with sampling using total sampling technique. Data analysis was processed using chi-square. Results: The results showed the correlation between knowledge and children's language development (p = 0.002), attitude and language development (p = 0.003), behavior (p = 0.005). Conclusion: Based on this analysis, it was found that there is a correlation between mother's knowledge, attitudes and behavior with language development

References

Abqariah, Imelda. 2016. “Perkembangan Bahasa Anak Toddler Di Aceh Parents ’ Knowledge About Language Stimulation and Language Development Toddler in Aceh.” 031:1–6.

Anggraini, Vivi, Yulsyofriend Yulsyofriend, and Indra Yeni. 2019. “Stimulasi Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini Melalui Lagu Kreasi Minangkabau Pada Anak Usia Dini.” Pedagogi : Jurnal Anak Usia Dini Dan Pendidikan Anak Usia Dini 5(2):73. doi: 10.30651/pedagogi.v5i2.3377.

Aurelia, Terra, Nan Rahminawati, and Dinar Nur Inten. 2022. “Analisis Faktor Internal Dan Faktor Eksternal Yang Mempengaruhi Keterlambatan Bicara (Speech Delay) Anak Usia 5,9 Tahun.” Bandung Conference Series: Early Childhood Teacher Education 2(2):69–78. doi: 10.29313/bcsecte.v2i2.3504.

Ayun, Qurrota. 2015. “Pola Asuh Orangtua Dan Metode Pengasuhan Dalam Membentuk Kepribadian Anak.” ThufuLA 1(1):1–21. doi: 10.21043/thufula.v5i1.2421.

Fatmawati, Rizka Fadilah, Riesta Rahmadian, Siska Ayu Lestari, and Uswatun Hasanah. 2022. Pendidikan Anak Dalam Keluarga. Vol. 8.

Handayani, Oktia Woro Kasmini, Doune Macdonald, Louise McCuaig, Tandiyo Rahayu, Irwan Budiono, Rudatin Windraswara, Lukman Fauzi, and Nur Siyam. 2017. “Substitution Program in Indonesia and Australia as Health Promotion Model at Schools.” Jurnal Kesehatan Masyarakat. doi: 10.15294/kemas.v12i2.9204.

Haryanti, Dwi, Khatimul Ashom, and Qurrotul Aeni. 2019. “Gambaran Perilaku Orang Tua Dalam Stimulasi Pada Anak Yang Mengalami Keterlambatan Perkembangan Usia 0-6 Tahun.” Jurnal Keperawatan Jiwa 6(2):64. doi: 10.26714/jkj.6.2.2018.64-70.

Hasanah, Nurul Mardhiyyah, Aryadina Dwita Rachmawati, and Erfan Efendi. 2019. “The Correlation between Mother ’ s Knowledge About Language Stimulation and Language.” Journal of Agromedicine and Medical Sciences 5(3):167–71.

Himawan. 2016. “HUBUNGAN ANTARA KARAKTERISTIK IBU DENGAN STATUS GIZI BALITA DI KELURAHAN SEKARAN KECAMATAN GUNUNGPATI SEMARANG.” Skripsi.

Kemenkes. 2018. “Menjaga Kesehatan Ibu Dan Anak.” WartaKESMAS 48.

Khaironi, Mulianah. 2018. “Perkembangan Anak Usia Dini.” Jurnal Golden Age 2(01):01. doi: 10.29408/goldenage.v2i01.739.

Maulidia, Rahmawati, Lilla Maria, and Ach Dafir Firdaus. 2021. “Hubungan Stimulasi Orang Tua Dengan Perkembangan Anak Usia Prasekolah Selama Pandemi Covid.” Jurnal Kesehatan Mesencephalon 7(2). doi: 10.36053/mesencephalon.v7i2.287.

Notoatmodjo, Soekidjo. 2016. “Ilmu Prilaku Kesehatan.” PT Rineka Cipta. Jakarta.

Nova Muhani, and Nurhalina Sari. 2019. “Hubungan Status Pekerjaan Ibu Dengan Pencapaian Perkembangan Motorik Pada Anak Usia 5-7 Tahun.” Jurnal Dunia Kesmas 8:219–25.

Nurdiyan, Ayu, Desmiwarti Desmiwarti, and Rizanda Machmud. 2015. “Analisis Sistem Pelaksanaan Kelas Ibu Hamil Di Puskesmas Malalak Dan Biaro Kabupaten Agam.” Jurnal Kesehatan Andalas. doi: 10.25077/jka.v4i1.173.

Nurjannah, Dwi. 2018. “Analisi Peran Ibu Bekerja Dalam Perkembangan Bicara Ank Usia TK B.” Jurnal Ilmiah Kajian Ilmu Anak Dan Media Informasi PUD 3359(1):63–72.

Nursalam. 2011. Manajemen Keperawatan: Aplikasi Dalam Praktik Keperawatan Profesional. Edisi Ketiga. Jakarta: Salemba Medika.

Putri, Meida Afina, Ferdi Arifin, Abdulloh Hadziq, T. K. Pertiwi Boyolali, and Iain Surakarta. 2020. “Stimulasi Bahasa Anak Usia Dini Melalui Metode Bercerita Anak Usia Dini Adalah Anak Yang Sedang Mengalami Proses Perkembangan Fundamental Dan Memiliki Karakterisitik Tertentu Untuk Dikembangkan Anak Usia Dini Adalah Perkembangan Bahasa . Bahasa.” 1(1):55–71.

Rini, Arum Kusuma. 2017. “Hubungan Pendidikan Ibu Dan Paritas Dengan Perkembangan Anak Balita Umur 3-4 Tahun Di PAUD Baitul Izzah Kota Bengkulu.” Interest : Jurnal Ilmu Kesehatan 6(1):1–6. doi: 10.37341/interest.v6i1.62.

Sa’dyah;, Rika; Sumi Lestari; Diana Rahmasari; Nelly Marhayati; Ati Kusmayati; Pis K. Nisa. 2018. “Peran Psikologi Untuk Masyarakat.”

Saleha, Siti. 2022. “Hubungan Tingkat Pendidikan Ibu Terhadap Perkembangan Bahasa Pada Balita Di PAUD Jasa Bunda Kecamatan Juli Kabupaten Bireuen.” (1):41–44.

Sari Dewi Purnama. 2015. “Pengaruh Aroma Terapi Jasmine Terhadap Penurunan Skala Nyeri Pada Remaja Putri Yang Mengalami Di SMAN 2 Pontianak Tahun 2015.” Proners 3. doi: http://dx.doi.org/10.26418/jpn.v3i1.17087.

Susanty, Ade, Aries Chandra Anandita, Yaniatul Afda Muzayana, and Rizaldy Achmad K. 2019. “Analisis Faktor-Faktor Yang Berhubungan Dengan Perkembangan Bahasa Anak Usia Toddler.” Jurnal Universitas Muhammadiyah Surabaya (0123128002).

Published
2024-05-20
How to Cite
Mardeyanti, M., & Yulfitria, F. (2024). Abstract. Jurnal Fisioterapi Dan Kesehatan Indonesia, 4(01), 168-178. https://doi.org/10.59946/jfki.2024.306