Pengaruh Murottal Al-Qur’an Terhadap Tingkat Konsentrasi Anak Kelas V Dengan Gangguan Konsentrasi Belajar Di Desa Sriamur Tahun 2020

  • Mohammad Ali
  • Ganesa P.D Kurniawan
  • Amelia Rezeki Andriani
Keywords: Murottal Al-Qur’an, Konsentrasi, Anak kelas V, Stroops Color And Word Test.

Abstract

Introduction: Concentration is an important aspect because it is related to the effort to focus attention on an object so that it can understand and understand the object that is considered in detail and is very much needed in the learning process. To increase concentration, the method of relaxation is needed by using Murottal Al-Qur'an. Purpose: To determine the effect of Murottal Al-Qur'an on level in concentration in fifth grade children with impaired concentration of learning in Sriamur Village. Methods: Design used pre-experimental through the One Group Pretest-Posttest approach with a purposive sampling technique and 19 samples of respondents. Using color and word test Stroops. Univariate data analysis using kolmogorov-smirnov and bivariate using Paired Sample T-Test. Results: There is the influence of Murottal Al-Qur'an on changes in concentration in fifth grade children with impaired concentration of learning in Sriamur Village with a value of p = 0,000 <α (0.05). Conclusion: There is The Influence Of Al-Qur'an Murottal On Concentration Level In Class V Children With Learning Concentration Disorders In Sriamur Village In 2020.

References

Abdurrochman (2008) ‘Al Quran : Alternatif Terapi Suara Baru. Prosiding Seminar Sains dan Teknologi–II’.
Aini, S. . (2012) ‘Penggunaan Teknik Relaksasi untuk Meningkatkan Konsentasi Belajar Anak Kelas B Taman Kanak-kanak Terate Pandian Sumenep Tahun Pelajaran 2011- 2012.’
Aulia dkk (2010) ‘Aplikasi Ergonomi Mengenai Evaluasi Terapi Musik Bagi Perkembangan Kognitif Anak Autis’, Aplikasi Ergonomi Mengenai Evaluasi Terapi Musik Bagi Perkembangan Kognitif Anak Autis, 53(9), pp. 1689–1699. doi: 10.1017/CBO9781107415324.004.
Burhaein, E. (2017) ‘Aktivitas Fisik Olahraga untuk Pertumbuhan dan Perkembangan Siswa SD’, Indonesian Journal of Primary Education, 1(1), p. 51. doi: 10.17509/ijpe.v1i1.7497.
Dennison, P. E. (2002) Buku Panduan Lengkap Brain Gym. Jakarta: Gramedia.
E, S. (2012) ‘Pengukuran Kesiapan Sekolah’, Jpk: Jurnal Pendidikan Khusus, 2(2).
Julianto, V., Dzulqaidah, R. P. and Salsabila, S. N. (2016) ‘Pengaruh Mendengarkan Murattal Al Quran Terhadap Peningkatan Kemampuan Konsentrasi’, Psympathic : Jurnal Ilmiah Psikologi, 1(2), pp. 120–129. doi: 10.15575/psy.v1i2.473.
Koch, C. and Crick, F. (2003) ‘A Framework for Consciousness’, Nature Neuroscience, 6(2), pp. 119–126.
McEwen, B.S., Flier, J.S. & Underhill, B. . (2010) Protective and Damaging Effetcs of Stress Mediators.
Mulyadiprana, A. and Simanjuntak, F. R. (2015) ‘Pengaruh permainan kolase terhadap peningkatan konsentrasi pada anak tunagrahita ringan’, Jurnal Pendidikan Luar Biasa, 3(2), pp. 1–13.
Novriana, D. E. and et all (2014) ‘Prevalensi Gangguan Pemusatan Perhatian dan Hiperaktivitas pada Siswa dan Siswi Sekolah Dasar Negeri Kecamatan Padang Timur Kota Padang Tahun 2013’, Jurnal Kesehatan Andalas, 3(2), pp. 141–146.
Nugroho, W. (2007) Belajar Mengatasi Hambatan Belajar. Surabaya: Prestasi Pustak.
Nuryana, A. dan P. (2016) ‘Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Brain Gym’, Jurnal Edukasi Matematika dan Sains, 1(1), p. 50. doi: 10.25273/jems.v1i1.778.

Permenkes No 65 (2015) ‘Permenkes No 65 Tahun 2015’, (1662), p. 2.
Potter dan Perry (2010) Fundamental of Nursing Buku 1. 7th edn. Jakarta: Salemba Medika.
Sa’dulloh (2008) 9 Cara Praktis Menghapal Al-Qur’an, 9 Cara Praktis Menghapal Al-Qur’an. Jakarta: Gema Insani.
Siswatinah (2011) ‘Pengaruh Terapi Murottal Terhadap Kecemasan Pasien Gagal Ginjal Kronik yang Dilakukan Tindakan Hemodialisa di RSUD Kraton’, Pengaruh Terapi Murottal Terhadap Kecemasan Pasien Gagal Ginjal Kronik yang Dilakukan Tindakan Hemodialisa di RSUD Kraton, ([Skripsi] tidak diterbitkan.).
Published
2021-06-04
How to Cite
Ali, M., P.D Kurniawan, G., & Rezeki Andriani, A. (2021). Pengaruh Murottal Al-Qur’an Terhadap Tingkat Konsentrasi Anak Kelas V Dengan Gangguan Konsentrasi Belajar Di Desa Sriamur Tahun 2020. Jurnal Fisioterapi Dan Kesehatan Indonesia, 1(1), 48-59. https://doi.org/10.59946/jfki.2021.28